A STAX egy 1938-ban alapított elektronikai eszközök fejlesztésével foglalkozó japán vállalat. 1959-ben a STAX kifejlesztette a világ első elektrosztatikus fejhallgatóját, és 1960-ban bemutatta az SR-1-et. Ma a STAX folytatja hagyományát azzal, hogy a legjobb fejhallgatókat kínálja professzionális és audiofil alkalmazásokhoz egyaránt. A STAX minden fejhallgatójára „EARSPEAKERS” utal; az ilyen, zenelejátszásra alkalmas Ultra-High Fidelity készülékeket csak a legjobb, audiophile hangszórókkal lehet összehasonlítani, más fejhallgatókkal nem. Az „EARSPEAKER” kifejezés tehát jobban leírja a STAX hozzájárulását a mai legfejlettebb hangátviteli szinthez.
A STAX az 1938-as alapítása óta az egyik legismertebb márkává nőtte ki magát. Hitvallása mai napig változatlan: következetesség, elkötelezettség és elhivatottság, hogy a legjobbat nyújtsák az elektrosztatikus audiotermékek fogyasztói számára.
A kanjiban a karakterek 静魂 „a lélek csendje” jelentéssel bírnak, ami valójában azt jelenti, hogy csendesülj el, figyelj a gondolataidra. Ez a STAX lényege. Ez a két karakter valóban meghatározza a márka szellemiségét.
Miközben folyamatosan növekszik és fejlődik, visszatekintve az ország gazdag történelmére és a mai napig jelenlévő ikonikus márkákra, érdemes elgondolkodni a a hagyomány fontosságán. A mai rohanó világban, ahol minden második nap új termékek kerülnek piacra, könnyű elfelejteni a hagyomány és a kézművesség értékét. A STAX élen jár az audioinnovációban, úttörő fejlesztőként új technológiákat és olyan fejhallgatókat hoz létre, amelyek páratlan teljesítményt nyújtanak a hallgatási élmény terén. A minőség iránti elkötelezettségük és odafigyelésük a részletekre minden termékünkben nyilvánvalóak, és ezt büszkén hírdetik, hogy a fejhallgatóikat továbbra is képzett kézművesek készítik japánban.
De az igazság az, hogy a hangtechnikával foglalkozó kézművesek kihalóban vannak. Egy korszakban, ahol a tömegtermékek uralják a piacot, a művészet a kézműves audioberendezések megalkotásában elvesznek. Testamentumként állnak a kézművesség maradandó értékét hírdetve a fejlődő természettel szemben.
A STAX kézműves audiomárka, és az is marad.
Naotake Hayashi és hatása a vállalatra:
Naotake Hayashi, szinte azután kezdte útját a zene felé, hogy elvégezte az egyik legelismertebb japán Waseda Egyetemet, ahol hangmérnökként tanult. A zenei tanulmányok mellett már az elektronika rajongójaként Hayashi-San 1938-ban megalapította a Showa-Kouon Co., Ltd. Ku-t, ahol először zenei felvételekkel kísérletezett. A mastering magában foglalta a zenei hangfelvételek készítését, valamint a készülékek és nyersanyagok előállítását.
A tökéletesség megtalálására törekedett, és 1950-ben piacra dobta a cég első nagyfrekvenciás mikrofonját. Ezeket a Broadcasting Corporation vette át, Japán fő és legrégebbi állomása. A Hayashi-San névre keresztelt mikrofont elsőként a STAX Co., Ltd. nevezték át. A 60-as évek a zene aranykorszaka és a STAX fejlődése lendületet vett, 1960-ban megalkotta a világ első elektrosztatikus fejhallgatóját, az SR-1-et, ami jelentős előrelépést jelentett abban, hogy örökre megváltoztassa a zanahallgatás minőségét. A termék bemutatta a STAX elkötelezettségét a valósághű hallgatási élmény biztosítása iránt.
A STAX gyorsan világszerte elismerést szerzett és elkötelezett követőket szerzett az audiofilek körében is. Hayashi-San megszállott kutatási elkötelezettsége biztosította, hogy minden STAX termék feszegesse a határokat, így a márka a megalkuvást nem ismerő szimbóluma lett.
A STAX bemutatott számos innovációt a következő két évtizedben. Ennek hatására számos üzleti lehetőségre nyílt lehetőség, többek között a német forgalmazó megkeresésére 1980-ban.
A Daimler-Benz olyan szélesebb dinamikatartományú fejhallgatót keresett, amivel ellenőrizni tudják a motorzajt az autóikban. Ennek az igénynek a kielégítésére az SR-Lambda fejlesztései (1979) felgyorsultak:
- Az előfeszítő feszültséget NORMAL-ról (220-230V) PRO-ra változtatták (580V).
- Csökkentette az elektróda és a membrán közötti távolságot 0,5 mm-ről 0,2 mm-re.
- a kábelcsatlakozót 6 tűs bemenetről 5 tűs bemenetre cserélték.
A fejlesztések megfelelően az 1982-ben kiadott SR-Lambda Professional fejhallgató megteremtette a mai fejhallgatók technikai alapjait. Ezzel beköszöntött a növekedés és a felemelkedés időszaka ami az audio aranykorszakaként ismert. A STAX egyenrangúvá vált a már akkor nemzetközileg elismert és népszerű Sony, Yamaha és Panasonic/Technics márkákkal, és elkezdte más audioberendezések, például CD-lejátszók gyártását. Műszaki fejlesztő és bemutatótermet is kialakítottak Tokióban. A STAX hihetetlenül keresett volt a tengerentúlon, és az eladások 70%-a kizárólag exportból keletkezett.
1988-ban alapító elnökük, Naotake Hayashi nyugdíjba vonult, és ez volt az őrségváltás a STAX-nál. Fia, Takeshi Hayashi lett a következő elnök 1988-tól 1995-ig, ami egybeesett az ipari fellendülés végével. A japán kormány úgy ítélte meg, hogy „Az audioipar strukturális recesszióban került”. Egyéb tényezők, mint pl. a japán jen felértékelődése az amerikai dollárral szemben és magas export költségek teherré váltak a cég számára, és a STAX elkezdett a hazai piacra fókuszálni. Ennek hatására a STAX kifejlesztette az SR-Ω és a csúcskategóriás meghajtóegységet, a SRM-T2-t.
Sajnos a két modell bemutatása nem volt elég megmenteni a céget a recessziótól, és 1995-re a STAX Co., Ltd felfüggesztett tevékenységét.
Egy korszak lezárult, egy új elkezdődött...
A STAX Limited világában ismert a "nem minden hős visel köpenyt" kifejezés. Ez a mélységes bajtársiasság és a rendíthetetlenség bizonyítéka annak az elkötelezettségnek, ami a STAX alkalmazottakat jellemzi, akik jelentős szerepet játszottak a márka megmentésében a kritikus, 1996-os időszakban.
1996-ban a STAX történetének egyik legnagyobb kihívást jelentő időszakával nézett szembe.
Ekkor történt, hogy az alkalmazottak csoportja, amely mérnökökből, értékesítési személyzetből és rendszergazdákból állt, úgy döntött, hogy visszaszerzik a STAX márkát és újraélesztik a gyártást. Részt vettek egy kulcsfontosságú találkozón a cégesl hitelezőkkel, a márka helyreállítását és a gyártás folytatását javasolják bérleti díj fizetésével. Mindenki önként vállalta, hogy nem kér fizetést, amelyet a STAX-ba vetett rendíthetetlen hitük és az iránti eltökéltségük táplált. Teljesítenek egy kiemelkedő rendelést, és nem okoznak csalódást hűséges vásárlóiknak.
Kazuo Suzuki, a STAX mérnöke és a tíz legendás mérnök egyike így emlékezik vissza:
Ebben a kritikus időszakban az alkatrészek beszerzése nehéz feladattá vált a csapat számára, mivel nem rendelkeztek hiteltörténettel. Ennek ellenére kitartottak. Első rendelésük, az SR-007 sikere vagy kudarca meghatározta a cég sorsát.
Két megrendelés érkezett az Egyesült Királyságból és Tajvan-ról, így a a STAX márka megmenekült a teljes bezárástól abban az évben.
Hosszú pályafutására emlékezve Kazuo Suzuki büszkén emlékszik azokra az időkre. Egyik jelentős hozzájárulása az SRM-007T fejlesztésénél, hogy részt vett a létrehozásában az SRS-001 erősítőnek, ahol aprólékosan, kézi munkával megalkotta az erősítő áramköreit. Ezek és sok más termék bizonyságul szolgál az audioművészet iránti rendíthetetlen elkötelezettségének a STAX iránt.
A Kazuo Suzuki ma egyedülálló megkülönböztetéssel rendelkezik a STAX Limited-en belül, ő az egyetlen alkalmazott, akinek lehetősége volt a cég alapítója, Naotake Hayashi mellett dolgozni.
Kazuo Suzuki a STAX szívét és szellemét testesíti meg. Jelenléte a STAX Limitednél magába foglalja a lényeget: elhivatottság, rugalmasság és megingathatatlan hit egy márkában. Döntő szerepe volt a vállalat újjáélesztésében a legnagyobb kihívást jelentő időszakban.
A STAX, amelyet az SR-009 2011-es figyelemre méltó sikere hajtott,a csúcskategóriás fejhallgatók piacának kiemelkedő vezetőjévé vált. Egy olyan iparágban, ahol csak néhány gyártó gyárt elektrosztatikus fejhallgatókat, és még kevesebben tudják folyamatosan kielégíteni a keresletet, a STAX az elektrosztatikus fejhallgató-technológia élvonalába tartozik. Több mint 60 éve az SR-1 1960-as bevezetése óta a vállalat megingathatatlan elkötelezettsége a kiválóság iránt mindenben nyilvánvaló, a szigorú minőség-ellenőrzési intézkedések és az optimális gyártás szempontjából, a csúcsminőségű karbantartási szolgáltatásokig. Amíg az elektrosztatikus fejhallgató mögötti technológia összetett, a STAX rengeteg tudást halmozott fel annak érdekében, hogy ahangminőségben a legjobb legyen.
A cég az elektrosztatikus technológia tökéletességére törekszik
A Lambda sorozat 1979-es bevezetésével folytatódott sorozat forradalmasította a piacot azzal, hogy kompakt és könnyű terméket kínált, így az elektrosztatikus fejhallgató szélesebb körben is elérhetővé válik anélkül, hogy kompromisszumot kellene kötni a STAX hangminőségében. A lambda sorozat visszhangra talált a fogyasztók körében, és szilárdan megalapozta a STAX-ot, mint a vezető gyártó az elektrosztatikus fejhallgató iparban.
Az 1990-es években a STAX bevezetésével új magasságokat ért el az Omega sorozat piacra kerülésével. Ezek a zászlóshajó modellek a márka megtestesítői aprólékos kivitelezés, luxus anyagokkal és egy rendíthetetlen odafigyeléssel a részletekre.
A STAX olyan gyártó hírnevét, amely következetesen feszegeti az elektrosztatikus fejhallgató technológia határait.
Az új kor kihívásainak megfelelően alkalmazkodtak a fejlődő technológiákhoz és bővítették a termékpalettát. Hordozható elektrosztatikus rendszerek, mint pl az SR-002-t és SR-003 lehetővé tették a hallgatók számára, hogy megtapasztalják a STAX híres hangminőségét útközben. Ezeket a hordozható eszközök olyan audiofileket szólítottak meg, akik a zökkenőmentes hangélményre vágytak a hagyományos hallgatási környezeten kívül.
Ma a STAX az audio kiválóság emblémája, amelyet tisztelnek a rajongók világszerte a precizitás iránti megingathatatlan elkötelezettségéért és elkötelezettségét a zenehallgatás valódi lényegének megőrzése iránt.
A STAX fülhangszórókban alkalmazott elektrosztatikus jelátalakító két párhuzamosan elhelyezett rögzített elektródából és az elektródák közepén elhelyezett és felfüggesztett, több mikron vastag (2 mikronnál kisebb) nagy polimer filmmembránból áll. A kis tömegű filmmembrán az előfeszítő feszültséget a tápláló adapterekről vagy a meghajtóegységről kapja.
Amikor az audiojel ingadozó feszültségét az elektródákra kapcsoljuk, a membránt a membrán ellentétes töltésével rendelkező elektróda húzza, és egyidejűleg nyomja a másik elektróda, amely a membránhoz hasonló töltéssel rendelkezik.
A váltakozó feszültség folyamatos áramlása az audiojelek értelmezésekor a membránt az erősítő kimenetének hűségesen, késleltetés nélkül rezegteti, biztosítva a torzításmentes hanghullámokat. Ez az oka annak, hogy a STAX elektrosztatikus fülhangszórók olyan jól szólnak.
Az elektrosztatikus technológia a fent leírtak szerint számos minőségi előnnyel rendelkezik, de nem használható közvetlenül a hagyományos fejhallgató-csatlakozóval, és elektrosztatikus meghajtó (erősítő) egység szükséges.
A rezgő membránhoz 580 V "előfeszített" feszültség szükséges. Viszonylag magas jelfeszültséget a rögzített pólusra (300-600V-ig) push-pull-ként kell szolgáltatni, ami egy meglehetősen speciális elektromos jel. A STAX Driver egység kifejezetten a STAX fejhallgatóhoz készült dedikált erősítők sorozata.
A STAX előszeretettel hívja a fejhallgatóját „FÜLHANGSZÓRÓK”-nak; az ilyen zenelejátszásra alkalmas Ultra-High Fidelity készülékek csak a legjobb hangszórókkal hasonlíthatók össze, más fejhallgatókkal nem. Az „EARSPEAKER” kifejezés ezért jobban leírja a STAX hozzájárulását a mai legfejlettebb hangátviteli szinthez.