A Kii Audio csúcskategóriás aktív hangszórói egyediek abban a tekintetben, hogy egyszerre igyekeznek kielégíteni a fogyasztói és a professzionális igényeket. A világ legfejlettebb hangszóróit birtokolni a stúdiódban ÉS a nappalidban utópisztikus ideálnak tűnik, de most már lehetséges a high-end audio szoftverek és hardverek egy termékben történő lenyűgöző integrációjával. Legyen szó zenerajongó audiofilről vagy iparági szakemberről, a Kii rendszerek biztosítják, hogy "szembe tudj nézni a zenével" és ne kelljen mással foglalkoznod.
Ebben a cikkben a Kii hangszórók professzionális képességeire helyezzük a hangsúlyt, különös tekintettel arra, hogyan lehet egy Dolby Atmos stúdiót kiépíteni a Kii termékekkel. Egy Atmos stúdió tervezése számos buktatót rejt magában, mint például az akusztikai tervezés, a hangszórók elhelyezése, az erősítés és kábelezés, valamint az eszközök vezérlésének kezelése. Az olvasó felteheti a kérdést, milyen tulajdonságokkal rendelkeznek a Kii hangszórók, amelyek megkülönböztetik őket más csúcskategóriás stúdiómonitoroktól. Első pillantásra úgy tűnhet, mint sok más aktív monitorrendszer, amelyek a szokásos versenytársakkal, például a Genelec, ATC vagy PMC hangszórókkal versenyeznek. Azonban van három tényező, ami megkülönbözteti a Kii aktív hangfalait: a Bruno Putzeys által kifejlesztett DSP rendszer, a magas szintű testreszabhatóság és a sokoldalú csatlakozási lehetőségek.
Kardioid sugárzás és időkoherencia
Mindhárom Kii termék (Seven, Three, BXT) egyik legfontosabb jellemzője a speciális kardioid sugárzási (diszperziós) technológia, amely a hanghullámokat közvetlenül a hallgató felé irányítja egészen 54 Hz-ig, ezáltal kiküszöbölve a szoba akusztikai hiányosságait. Ez megkönnyíti az alacsony frekvenciák kezelését, mivel a hangszórók mögötti visszaverődés részben megszűnik. Ez hallható precizitást és elképesztő teljesítményt eredményez az egész frekvenciaspektrumban.
A Dolby Atmos esetében ez a funkció különösen hasznos, főleg egy már működő zenestúdió felszerelésekor: nincs szükség az egész stúdió átalakítására és drága megoldásokba való befektetésre, amelyek a hangszórók falba építését igénylik a fali visszaverődések minimalizálása érdekében. A Kii hangszórók önállóan kezelik ezt a problémát, ezáltal okosabb pénzügyi elosztást tesznek lehetővé a hangszórók, a teremtervezés és más eszközök között a stúdióban.
A hanghullámok irányíthatósága és precizitása minden stúdióban kulcsfontosságú, de egy többhangszórós rendszer (7.1.4, 9.2.4) esetében exponenciálisan fontosabbá válik. A kardioid sugárzás mellett a Kii hangfalai egy olyan funkciót is kínálnak, amely lehetővé teszi, hogy az összes frekvencia egyszerre, fáziseltolás nélkül hagyja el a hangszórókat (amikor az exact phase be van kapcsolva, 90 ms késleltetés lép fel). Ez a funkció nagyon hasznos lehet kritikus hallgatási helyzetekben, mint például keverés és maszterelés, és kikapcsolható felvétel és rögzítés esetén (ilyenkor a hangszórók válaszideje 1 ms alatt marad).
Testreszabhatóság
Egy Atmos stúdió építésekor kívánatos, hogy minden hangszóró nagyfokú testreszabhatósággal rendelkezzen, és a Kii termékek számos funkciót kínálnak e téren. Íme néhány lehetőség, amit a Kii Control biztosít:
Csatlakoztathatóság
Egy Dolby Atmos stúdióhoz számos különböző lehetőség áll rendelkezésre a hangszórók többcsatornás audio interfészekhez történő csatlakoztatásához. Érdemes megjegyezni, hogy a Kii Control csak sztereó bemenetet képes kezelni, ezért még mindig szükség van egy stúdió audio interfészre, ami érthető, hiszen különböző stúdióknak különböző eszköz felhasználási megoldásokra van szükségük. Néhány lehetséges választás egy többcsatornás interfészhez a Grace Design m908, Trinnov D-Mon, vagy a Pro Tools MTRX II. Mindegyiknek AES/EBU digitális kimenetei vannak Tascam DB25 pinout csatlakozó formájában, és mind a Kii SEVEN, mind a THREE rendelkezik AES/EBU bemenetekkel.
(Bár a Kii hangszórók rendelkeznek analóg XLR bemenetekkel is, a digitális bemenetek mindig előnyben részesítendők, hogy elkerüljük a felesleges A/D (analóg-digitális) átalakításokat. A Kii DSP működéséhez digitális adatfolyamra van szükség, ezért az analóg bemeneti jelet egy csúcstechnológiás A/D konverter alakítja át digitálissá a hangszóróban.)
12 Kii hangszóró csatlakoztatható egy Kii Control-hoz, és akár Kii SEVEN, THREE és BXT rendszerek kombinálása is lehetséges. A hangerőszabályozást és a fejlett EQ szűrőket a Kii Control kezeli, míg a hangszórók AES digitális kábeleken keresztül csatlakoznak a fő audio processzorhoz, amely kezeli a kapcsolatot a stúdió PC/Mac és az interfész között.
A Kii SEVEN esetében a Dante csatlakozások is opciók, mivel beépített Dante IN/OUT portokkal rendelkeznek. Kapcsolóként működhetnek, és több SEVEN is összekapcsolható egy többhangszórós beállításhoz. Bár a Kii THREE nem rendelkezik natív Dante kapcsolattal, egyszerű Dante AVIO adapterrel (például az AES/EBU verzió) integrálható a Dante rendszerbe. A Dante csatlakozás a Kii SEVEN-en 2024 őszétől lesz elérhető.
Továbbá, a Kii THREE esetében már elérhető a gyári falikonzol, amellyel a Kii THREE aktív hangfalakat a falra lehet rögzíteni és 0°-tól 30°-ig állítható dőlésszöget és 128°-os forgási szöget kínálnak. Ez elősegíti a pontos beállítás lehetőségét stúdiókban, ahol a hangmérnök pozíciója rendkívül fontos a lehallgatást illetően.
Az elképesztő DSP technológia, a magas szintű testreszabhatóság és a bőséges csatlakozási lehetőségek teszik a Kii hangszórókat páratlanná az árkategóriájukban. Egy többhangszórós Dolby Atmos stúdió építése azt jelenti, hogy az ár-érték arány az egyik legfontosabb szemponttá válik. A Kii THREE és SEVEN hangszórókkal a tervezés kevésbé lesz terhes, mivel a kardioid sugárzási technológia magas szintű megoldást kínál alapértelmezetten.
A Muzix Audio már telepített egy csúcskategóriás Kii Three rendszert egy budapesti elektronikus stúdióban, valamint ifj. Kurtág György, korunk egyik kiemelkedő modern zeneszerzője is a Kii Seven rendszert választotta. Visszajelzéseik bemutatják ezeknek a hangszóróknak a páratlan potenciálját, mivel bármilyen műfaj igényeit bármilyen környezetben képesek kielégíteni.