Gyakran olvasom, hallom vitázni embertársaim, különböző fülhallgatók hangzása kapcsán, nagyon gyakran nem egyeznek a vélemények, fejcsóválva érnek véget a parttalan viták.

„Kinek a pap, kinek a papné” Szép a magyar nyelv, mindenre van reflexiója a régieknek, nézzük meg mit jelent ez technikai szempontból, elkerülendő hasonló vitákat, szóváltásokat, elfogadva mások vélemyényét, ízlésvilágát.

Egy hangkeltő (jelen esetben fül- és fejhallgató) hangzása (hangképe) sok összetevő eredménye.

Alapvetően a hangzást gyakran azonosítják a frekvenciamenettel.

Ezt úgy kapjhatjuk, hogy egy csatoló mikrofont(általában IEC711) illesztünk a fülhallgató kimenetéhez (általában a vetőcsőhöz, vagy a vetőcsőre ráhúzott illesztékhez bluetec-kel tömítve) és speciális programmal (gyakran alkalmazott erre az ARTA, ez hajtja meg ilyenkor a fülest) a megszólaltatott jelekből kirajzolódik a hangkeltő frekvenciagörbéje.

A frekvenciagörbe sok mindent megmutat. Többek között következtetni lehet a hangkeltő hangolására, amit több esetben V  karakterrel, vagy semleges, kiegyenlített hangképpel nevesítenek. A V karakter bizonyos kiemeléseket jelöl, nevesen a mély és magas tartomány lesz itt erősebb (a közép tartomány rovására).

Az ábrán két, erőteljes mélyekkel rendelkező fülhallgató frekvenciamenete látható.

Az ábrán két, erőteljes mélyekkel rendelkező fülhallgató frekvenciamenete látható. (Custom Art egyéni fejlesztés - 10-12 BA CIEM)

A semleges hangkép egy bonyolultabb ügy, itt ugyanis nem egy egyenes vonalra kell gondolnunk, hanem a görbe frekvenciamenete olyan módon kezeli a kiemeléseket, ami miatt a hangkeltő egyenletesnek hat. És persze ez erősen szubjektív, de nagyjából be lehet lőni azon kritériumokat amelyek alapján a zenében közel egyenletesnek hat minden frekvencia.

Jellemző rájuk, hogy szélesebb térrel rendelkeznek, nem hallható a magas és mély frekvenciák túltengése (nem éles, csilingelő és nem nagy robajjal mindent elnyomó mélyekkel rendelkező). Ha túl laposra hangolják őket, nagyon száraz hangzást kapunk, meglepő módon nem ez hat megnyugtatóan elménkre, sokkal inkább egy enyhe magas hiányos, közepekkel viszonylag nyitottan bánó és kissé mélytúlsúlyos hangzás az, ami sokakat ellazít, kikapcsol.

Kiegyenlített hang karakterrel rendelkező fülhallgató frekvencia görbéje. A kiemelés 5-7 kHz tartományban azt a célt szolgálja, hogy minél pontosabb, precízebb legyen a megjelenítés, semmi torzítás (sibilance) nincs jelen.

Kiegyenlített hang karakterrel rendelkező fülhallgató frekvenciagörbéje. A kiemelés 5-7 kHz tartományban azt a célt szolgálja, hogy minél pontosabb, precízebb legyen a megjelenítés, semmi torzítás (sibilance) nincs jelen. (Custom Art egyéni fejlesztés - 9 BA CIEM)

A nagyon részletes, a zene közepébe helyező, hiper realisztikus megszólalás bizony figyelmet igényel, ezt általában azok és akkor részesítik előnyben, akik mindent kizáró, önálló tevékenységként élik meg a zenehallgatást, minden pillanat és részlet meghatározó számukra.

Nem tekinthetjük tehát egyik hangképet sem egyedül kívánatosnak, nem beszélve bensőnk különbözőségéről és ennek nyomán gyakran felbukkanó polémiák végkifejletéről, vagyis nem biztos, hogy egyezik ízlésünk, aminek eredménye az, hogy egyes hangkeltőket teljesen eltérően ítélünk meg.

Emiatt önhittség mások fölé emelni ízlésünket, a minőségi zenehallgatáson belül, mint láthatjuk meglehetően eltérő irányok is adhatnak megfelelő eredményt.

Az ábrán a JH Audio Angie frekvencia görbéje látható, az 1 kHz alatti frekvenciák eltérése a hangolható basszus egység miatt mutatkozik.

Az ábrán a JH Audio Angie frekvenciagörbéje látható, az 1 kHz alatti frekvenciák eltérése a hangolható basszus egység miatt mutatkozik. Itt szépen megfigyelhető egy kiegyenlített hangkép (Bass 1 és 2) átúszása mély túlsúlyba (Bass 5). (forrás: Goden Ears)

A fekvenciamenet azonban nem mutatja meg, milyen teret hoz létre a füles- fejes, mennyire részletes az egyes hangszerek megszólalása, elkülönülése. Gyakran itt több eltérés mutatkozhat, mint a frekvenciamenetben, megfordítva; közel azonos frekvenciagörbével rendelkező fülhallgatók között markáns eltérés lehet hangzásban. Erre való a manuális próba, a meghallgatás. Ez elkerülhetetlen, itt meg kell említenem egy fontos dolgot.

Minden esetben kipróbálás, meghallgatás előzze meg egy hangkeltő megvásárlását, soha ne vegyünk ilyen eszközöket kizárólag más benyomásokra, élményeire, frekvenciagörbékre alapozva.

A próbát semmi nem pótolhatja!