Az ajánló címében két fontos névvel találkozunk, érdemes mindkettőről néhány szót ejteni.

Bach

bach1

A zene egyetemes és erősen szubjektív műfaj,  élettér, meg merem kockáztatni, hogy működésünk egyik alapja. Az egyetemességhez nem fér kétség, a szubjektivitás viszont emberi mivoltunkból következik. Nos ezt a kettősséget kevés embernek sikerül maradéktalanul áttörnie. Bach közéjük tartozik. Ő minden európai zene atyja és alapja. „Nem pataknak, tengernek kellene hívni” – nyilatkozta Beethoven. Szerintem pedig itt épp egy „Nomen est omen” jelenséggel állunk szemközt, vagyis ő valóban a forrás, a patak volt, akinek munkássága révén, abból kiindulva válhat a zene egyetemes tengerré. Nyilván zenében kissé járatos honfitársaimnak nem kell ecsetelnem, mit tett a zenével, mit hagyott hátra, mi az amiből manapság is táplálkozik a már-már kizárólag elektronikussá tett zenefolyam, persze látóknak megmutatva, felvillantva néha egy-egy foszlányt a mester kézjegyéből. Igen, a véleményem szilárd, manapság is meghatározza, alapot ad zenei környezetünknek, ő a forrás. Egyik legjobban fizető munkája volt a Goldberg variációk. Gazdag úr nem tud aludni, van ez a jó nevű zenész, felkérte tehát, írjon neki álomba ringató zenét. Majd Goldberg a zongorista eljátssza esténként lefekvéskor. Bach megírta, Goldberg játszotta, herceg aludt. Minden kipipálva. A Goldberg variációk tehát egy altató. Zongorára.

Gould

Photo: Glenn Gould Photography Date: January 25 & 26, 1962 Broadcast Date: April 8, 1962 (image created in 1998)

Ő bonyolultabb lélek, benne azért keveredik a tiszta hang egyetemessége, a kristály tiszta interpretáció és a teljes elvonulás, berekesztődés, a meg nem értettség, az embergyűlölet. Autista volt, korán elment, a repertoár amit hátrahagyott pedig féltve őrzött, sok tekintetben egyedi, megismételhetetlen. Nálam a Bach és zongora szavak után rögtön Gould következik tudatomban, szerintem ez sokaknál így van. Nála minden együtt van, a kontrapunkt végig vitele, érzelemmentesen, kizárólag a matematika nyelvén értelmezve is, megoldottnak tekinthető a feladat, az egyenlet megoldása pedig nem más, mint Glenn Gould játéka. Bizonyítható, fellebbezésnek helye nincs. Nos két ilyen név hallatán adott lehet a teljes megelégedettségre törekvés teljesülése. Érdekes módon, a fiatal Gould mást látott benne, mint a kései. Nekem személy szerint van egy 57-es moszkvai felvételem, de ott előtérben volt a virtuozitás, érzem, hogy a művész meg akarja váltani a világot, talán nem is altató ez, hanem ébresztő.

glenn-gould-source-unknown

Jelen felvétel halála előtt egy évvel készült. Alapvetően lassabb lélegzetvételű, nem egy hangverseny virtuóz előadója szólaltatja meg a Steinway húrjait, itt egy elvonult remete készíti magányosan a lipcsei altatót, szerintem Bach sem gondolhatta volna másként.

gould-span

Alapvetően nem szeretnék az előadásmódról, Gould Bach interpretációiról fecsegni, kivesézték ezt már ezerszer. Tudjuk, halljuk, betűk helyett hallgassuk! Ha lehet alapmű, amit mindenkinek ajánlanék, akkor ez  Johann Sebastian Bach Goldberg variációk című műve lenne. Glenn Gould 1981-es tolmácsolásában.

gould-goldberg

 

01. Aria 03:05
02. Variation 1 a 1 Clav. 01:10
03. Variation 2 a 1 Clav. 00:49
04. Variation 3 a 1 Clav. Canone all'Unisono 01:31
05. Variation 4 a 1 Clav. 00:50
06. Variation 5 a 1 ovvero 2 Clav. 00:37
07. Variation 6 a 1 Clav. Canone alla Seconda 00:40
08. Variation 7 a 1 ovvero 2 Clav. 01:16
09. Variation 8 a 2 Clav. 00:54
10. Variation 9 a 1 Clav. Canone alla Terza 00:59
11. Variation 10 a 1 Clav. Fughetta 01:04
12. Variation 11 a 2 Clav. 00:54
13. Variation 12 Canone alla Quarta 01:38
14. Variation 13 a 2 Clav. 02:38
15. Variation 14 a 2 Clav. 01:05
16. Variation 15 a 1 Clav. Canone alla Quinta. Andante 05:02
17. Variation 16 a 1 Clav. Ouverture 01:38
18. Variation 17 a 2 Clav. 00:54
19. Variation 18 a 1 Clav. Canone alla Sesta 01:03
20. Variation 19 a 1 Clav. 01:03
21. Variation 20 a 2 Clav. 00:50
22. Variation 21 Canone alla Settima 02:13
23. Variation 22 a 1 Clav. Alla breve 01:03
24. Variation 23 a 2 Clav. 00:58
25. Variation 24 a 1 Clav. Canone all'Ottava 01:44
26. Variation 25 a 2 Clav. 06:03
27. Variation 26 a 2 Clav. 00:52
28. Variation 27 a 2 Clav. Canone alla Nona 01:21
29. Variation 28 a 2 Clav. 01:03
30. Variation 29 a 1 ovvero 2 Clav. 01:02
31. Variation 30 a 1 Clav. Quodlibet 01:30
32. Aria da capo 03:45