May the MUZIX be with you...

Békéltető Testület

2016. február 15-én startolt az a weboldal, amelyet az Európai Bizottság hozott létre az on-line vitarendezés elősegítésére. A weboldal nemzetközi, az Európai Unió minden tagállamának nyelvén olvasható.

Bővebben az oldalról

Ha panasszal kíván élni online vásárolt termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban, ezen a honlapon kezdeményezheti a panasz bíróságon kívüli rendezését. A portál csak akkor használható, ha Ön az EU-ban él, és a kereskedő székhelye is valamelyik EU-országban található. Egyes országokban ezt a webhelyet a kereskedők is igénybe vehetik arra, hogy panaszt tegyenek fogyasztókkal szemben valamilyen általuk értékesített termék vagy szolgáltatás kapcsán

A rendelet hatálya kiterjed minden internetes adásvételi és szolgáltatási szerződésre, és nem vonatkozik a fogyasztók és kereskedők közötti "offline" viták rendezésére. (A 2013/11/EU rendelet előírja, hogy az EU tagállamoknak biztosítani kell, hogy kereskedők és fogyasztók közötti vitát (amelyek székhelye az Unión belül van) első sorban békés úton kell megpróbálni rendezni.)

Hogyan működik?

Panasza olyan termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatos, melyet online vásárolt? Ha igen, panaszát benyújthatja ezen a portálon. Önnek választania kell egy vitarendezési testületet a panasz kezelésére. A két félnek közös megegyezéssel kell kiválasztania a vitarendezési testületet. 

Mindegyik vitarendezési testületnek saját eljárási szabályai vannak. A vitarendezési eljárás általában egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb, mint bírósághoz fordulni. Vitarendezési testületek az EU-ban

Az eljárás szakaszai, melyek mindegyike online végezhető:

  1. elektronikus panaszbenyújtás (dokumentumok feltöltése is)
  2. a kereskedő tájékoztatása a beérkezett problémáról
  3. az illetékes alternatív vitarendezési szervezetnek a panasz továbbítása (Magyarországon ez a Békéltető Egyesület)
  4. a vitarendezéshez a nyelvi fordítások elkészítése
  5. az illetékes alternatív vitarendezés szerv válaszai a panaszbenyújtónak
  6. amennyiben a vitát nem lehet megoldani ezen a szinten, akkor tájékoztatják a panaszost jogorvoslati lehetőségekről.

Az eljárás sikertelensége esetén pl. a vásárló kérheti a bíróságtól az európai fizetési meghagyás kibocsátását. A hiánytalan keresetindítást követően 30 napon belül kibocsátja a bíróság a fizetési meghagyást. 30 napja van a kereskedőnek, hogy ezt vitassa és ekkor bírósági per során folytatódik az eljárás. Ha nem él ellenvetéssel, akkor a végrehajtható a fizetési meghagyás. Az eljárás különböző szakaszai itt találhatók

Az online bejelentő címe: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Az online vitarendezési platformon a bejelentés ingyenes, de a vitarendezés folyamán az eljárás helye szerinti tagországban a saját eljárási szabályok és annak költségei vannak érvényben, így azt meg kell fizetni. (Akár 50-100 euró is lehet a költsége.) Ezért érdemes előre tájékozódni a vitarendezést lefolytató tagországban érvényes díjtételekről. Az vitarendezés elsősorban nem igényel fizikai jelenlétet, tehát interneten keresztül folytatódik le. Amennyiben a vásárló és a kereskedő ugyanazon országban van, akkor ennek a szervezetnek nem kötelessége eljárni a vitás kérdésekben.

Vitarendezési testületek

Az ezen a portálon nyilvántartott vitarendezési testületek közül mindegyik felkérhető bíróságon kívüli vitarendezési eljárás lefolytatására. Mindegyik itt nyilvántartott testületet ellenőriztük a tekintetben, hogy megfelelnek-e az előírásainknak, és ezek a testületek a nemzeti hatóságok nyilvántartásában is szerepelnek. 
Önnek megállapodásra kell jutnia a másik féllel arról, hogy melyik vitarendezési testületet veszik igénybe . 
Mindegyik vitarendezési testületnek saját eljárási szabályai vannak. A vitarendezési eljárás általában egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb, mint bírósághoz fordulni. 
Vitarendezési testületek az EU-ban  

Segítségre van szüksége?

Ha az eljárás bármely szakaszában segítségre van szüksége,

- tájékozódjon az eljárás részletes menetéről
- olvassa el a gyakran feltett kérdéseket
- nézze meg a támogatási oldalt (felhasználói útmutató, oktatófilmek stb.)
- forduljon valamelyik nemzeti kapcsolattartó ponthoz

 Mennyi időt vesz igénybe az eljárás?

Az eljárási határidő max. 90 nap attól a naptól számítva, amikor hiánytalanul beérkezik a panaszos kérelem.
A magyar fogyasztók nemzetközi webbolttal kapcsolatos vitáját és a külföldi fogyasztók magyar webáruházzal kapcsolatos problémáját is a Budapesti Békéltető Testület segíti.

Budapesti Békéltető Testület:

1016 Budapest, Krisztina krt. 99. III. em. 310.
Levelezési cím: 1253 Budapest, Pf.: 10.
Telefon: +36 1/488-2131
E-mail: bekelteto.testulet@bkik.hu